MENU
Ulica Dziennikarska w tle ul. Fryderyka Skarbka w Legnicy.

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2018-04-26 02:31:28 - Odsłon: 616
Lata 1942-1943

  • /foto/422/422477m.jpg
    1944
  • /foto/4353/4353434m.jpg
    1966
  • /foto/55/55409m.jpg
    1968
  • /foto/163/163071m.jpg
    2007
  • /foto/4330/4330460m.jpg
    2013
  • /foto/8202/8202347m.jpg
    2015

Aukcje internetowe

Poprzednie: ul. Piastowska Strona Główna Następne: Etablissement Polke (dawna)


VonGregor | 2018-04-26 08:53:39
ul. Skarbka jest daleko w tle. Tak na prawdę na pierwszym planie jest ul.Dziennikarska.
maras - Administrator | 2018-04-26 12:48:48
Ok.
Kosa25 | 2018-04-26 16:20:20
Interesująca karta pocztowa, z kilku różnych względów (portalowych i nie tylko). Nie ma ona nic wspólnego z ulicą Skarbka, która na tym ujęciu jest niewidoczna. Ktoś kiedyś dodał (błędnie, co poprawiłem teraz) Wallstrasse jako dawną nazwę ulicy Skarbka - stąd mały galimatias. Druga rzecz która przykuła moją uwagę to niewłaściwe datowanie karty przez sprzedawcę, który w tytule aukcji napisał AK um 1920. ,,Przestrzelił'' się on w granicach piętnastu-dwudziestu lat- czego jednym z dowodów jest widoczny po lewej stronie plakat propagandowy. So wie wir kämpfen - Arbeite Du für den Sieg! (Tak jak my walczymy i Ty pracuj dla zwycięstwa!). Niektóre z portali (wiarygodnych rzecz jasna) podają, iż plakat ten został stworzony w 1942 roku i zapewne tak było. Tym samym karta powyższa należy do ostatnich ,,spojrzeń'' na miasto z perspektywy karty pocztowej. 1942-1943 to ostatnie lata gdzie jeszcze nowe motywy kart pocztowych tworzono, póżniej wykorzystywano istniejące już motywy (co zresztą nie było praktyką nieznaną).
maras - Administrator | 2018-04-26 16:27:25
Słuszna uwaga co do datowania. Wystawca podszedł zupełnie "po lamperii"... Widziałem ten plakat na słupie i stąd moje orientacyjne datowanie na okres wojny (1939-1942). Wsłuchując się w informacje o dacie powstania plakatu podanych przez Ciebie zmieniam na jeszcze bardziej ścisłą 1942-1943, jednocześnie odpisuję od ul. Skarbka :)
Iras (Legzol) | 2018-04-26 18:19:16
Czy nie uważacie, że ten słup ogłoszeniowy jest jakiś taki nienaturalny? Zobaczcie proporcje: kobieta z wózkiem - słup ogłoszeniowy - drugie piętro kamienicy. Co ciekawe, pojawia się tylko na tej karcie pocztowej.
Duży skrót perspektywiczny. Słup rzeczywiście był niemały
VonGregor | 2018-04-26 21:41:40
To chyba też taki efekt obiektywu. Zobaczcie, że na zdjęciu kamienica ul. Dziennikarska 5a znajduje się niemal na styku z modernistycznym budynkiem nr 9/11, a przecież współczesna kamienica znajdująca się między tymi obiektami wcale nie jest taka krótka.
Iras (Legzol) | 2018-04-26 21:50:07
Rzeczywiście. Swoje wątpliwości wysnułem z błędnego założenia, że słup powinien mieć współczesne rozmiary :)
Kosa25 | 2018-04-26 21:14:17 | edytowany: 2018-04-26 21:15:18
Słup rzeczywiście interesujący, chyba na żadnej innej karcie pocztowej bądż zdjęciu w sieci nie można go znależć. Nie sądzę, by był on fotomontażem - na kartach pocztowych tego okresu raczej ,,wycinano'' to co uznano za zbędne niż dodawano nowe elementy - np. ,,znikająca'' sieć trakcyjna , . Oczywiście chmury mogą być efektem wyobrażni wydawcy. Proporcje słupa do postaci kobiety też wydają się być w porządku- patrząc choćby na . Choć reasumując w gruncie rzeczy niczego nie można wykluczyć- istnieje też przecież możliwość,że w czasie wojny słup został tutaj przeniesiony z innego miejsca. Swego czasu myślałem czy nie warto założyć dla Legnicy bliżniaczego wątku . Stwierdziłem jednak, że byłby to wątek zbyt enigmatyczny -kto miałby niezbitą pewność czy obecne słupy stoją w swojej oryginalnej lokalizacji czy też były przenoszone po 1945 ?