MENU
Za pojazdami szynowymi powstanie hala serwisowa Kolei Dolnośląskich. Zdjęcie zrobione w trakcie festynu rodzinnego.

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2018-02-11 13:14:02 - Odsłon: 888
27 maja 2017

Data: 2017:05:27 13:27:51   ISO: 125   Ogniskowa: 10.4 mm   Aparat: SONY DSC-RX100   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 1/640 s  


W Legnicy przy ul. Pątnowskiej, na terenie dawnej sekcji postojowej wagonów osobowych stacji Legnica, z dniem 8 stycznia 2018 r. dobiegła końca budowa nowoczesnego zakładu obsługi taboru szynowego Kolei Dolnośląskich. Inwestycja kosztowała 12 milionów złotych. Do tej pory Koleje Dolnośląskie użytkowały ponad 100-letnią halę w Miłkowicach. W hali w Legnicy do użytku oddane zostały 3 tory serwisowe o długości 100 metrów każdy. Na ponad 2 tys. mkw. mogą odbywać się prace przy czterech pociągach jednocześnie. Oficjalnie halę uruchomiono pod koniec kwietnia. Koleje Dolnośląskie posiadają 25 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT) i 32 EZT. Uruchomiona hala nie zaspokaja potrzeb w kwestii utrzymani taboru. Z tego względu planowane jest postawienie obok drugiej hali serwisowej oraz myjni wraz z instalacją do odladzania dla pociągów oraz magazyn części. Według założeń druga hala będzie budowana w 2019 roku po zabezpieczeniu środków finansowych w Europejskim Banku Inwestycyjnym (RPO WD).

---
Oczekiwanie na podpisanie umowy trwało kilka lat. W marcu 2019 przewoźnik zerwał umowę z poprzednim wykonawcą i potem kilkukrotnie próbował wybrać nową firmę. Poprzednie dwa postępowania związane z wyborem wykonawcy hali zostały unieważnione przez Krajową Izbę Odwoławczą w odpowiedzi na odwołania poprzednich oferentów. 23 grudnia 2021 r. Koleje Dolnośląskie po raz trzeci dokonały wyboru i w styczniu 2022 r. doszło do podpisania umowy z wykonawcą Alstal. Wartość zadania wg umowy to 65 mln zł. Inwestycję zrealizowano w terminie 14 miesięcy, także dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Ostateczna wartość tego projektu to 75 mln zł. W ramach kontraktu powstał nowoczesny budynek, który jest dobudowywany do istniejącej i użytkowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Rozbudowane zaplecze techniczne jest podzielone na trzy hale, w których znajduje się pięć torów przejazdowych o długości 110 m, co oznacza możliwość serwisowania także dłuższych pojazdów niż obecnie eksploatowanych. Dzięki nowej hali serwisowej Koleje Dolnośląskie będą przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży Spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy. Powstały obiekt ma blisko 14 metrów wysokości, a jego powierzchnia całkowita wynosi prawie 6600 mkw. Mieści myjnię, tokarkę podtorową z jednym torem przejazdowym i zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, gdzie znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia. Na terenie inwestycji powstał także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o powierzchni 140 mkw., niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zielone, a także 28 miejsc parkingowych. Na dachu budynku zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne. Nową halę oficjalnie otwarto 25 sierpnia 2023 r.

Ciekawostką (ale też i zaskoczeniem dla budowniczych) jest fakt że teren dawnej sekcji postojowej powstał na działce usypanej z żużla i szlaki z legnickiej parowozowni. Budować w tym nie było łatwo.

(moose)

  • /foto/7054/7054304m.jpg
    2017
  • /foto/7054/7054834m.jpg
    2017
  • /foto/7062/7062252m.jpg
    2017
  • /foto/7070/7070414m.jpg
    2017
  • /foto/7100/7100497m.jpg
    2017
  • /foto/7114/7114130m.jpg
    2017
  • /foto/7334/7334719m.jpg
    2017
  • /foto/7349/7349362m.jpg
    2017
  • /foto/7365/7365922m.jpg
    2017
  • /foto/7706/7706605m.jpg
    2017
  • /foto/7361/7361336m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361614m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361615m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361616m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361617m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361618m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361619m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361620m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361621m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361622m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361623m.jpg
    2018
  • /foto/7361/7361624m.jpg
    2018
  • /foto/10027/10027019m.jpg
    2022
  • /foto/10599/10599240m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599241m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599242m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599243m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599244m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599245m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599246m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599247m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599248m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599249m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599250m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599251m.jpg
    2023
  • /foto/10599/10599252m.jpg
    2023

Zdzisław K.°

Poprzednie: Stacja kolejowa Legnica Strona Główna Następne: ul. Roosevelta Franklina Delano