MENU
ZNACZNIKI
PORÓWNANIA (1)
Nieistniejąca dziś zabudowa ulicy Najświętszej Marii Panny ( Frauen-Strasse). Zdjęcie około 1940 r. Mniej więcej stan współczesny .

Dodał: Kosa25° - Data: 2017-07-13 12:33:38 - Odsłon: 690
Rok 1940

  • /foto/5648/5648637m.jpg
    1740
  • /foto/3719/3719020m.jpg
    1890 - 1897
  • /foto/281/281165m.jpg
    1897
  • /foto/388/388346m.jpg
    1899
  • /foto/3739/3739325m.jpg
    1900
  • /foto/4534/4534181m.jpg
    1900
  • /foto/5246/5246889m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/4326/4326868m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/422/422814m.jpg
    1901
  • /foto/207/207775m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/270/270382m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/271/271888m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/240/240814m.jpg
    1907
  • /foto/245/245161m.jpg
    1907 - 1912
  • /foto/3653/3653290m.jpg
    1908
  • /foto/5255/5255138m.jpg
    1909
  • /foto/300/300842m.jpg
    1910
  • /foto/222/222391m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5426/5426873m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5763/5763309m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7713/7713295m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/5529/5529336m.jpg
    1912
  • /foto/334/334600m.jpg
    1912 - 1915
  • /foto/4780/4780575m.jpg
    1913
  • /foto/5080/5080607m.jpg
    1914
  • /foto/14/14575m.jpg
    1915
  • /foto/43/43684m.jpg
    1915
  • /foto/420/420932m.jpg
    1915
  • /foto/4115/4115081m.jpg
    1915
  • /foto/5673/5673857m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/4327/4327187m.jpg
    1918
  • /foto/273/273650m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4833/4833230m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7818/7818199m.jpg
    1925
  • /foto/404/404804m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/416/416229m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/4984/4984006m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/7173/7173239m.jpg
    1928
  • /foto/3242/3242746m.jpg
    1930
  • /foto/359/359113m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/346/346549m.jpg
    1932
  • /foto/4591/4591251m.jpg
    1932
  • /foto/5648/5648679m.jpg
    1933 - 1935
  • /foto/6827/6827642m.jpg
    1933 - 1935
  • /foto/4575/4575037m.jpg
    1935
  • /foto/212/212922m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3337/3337060m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4451/4451720m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7201/7201941m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6481/6481350m.jpg
    1936
  • /foto/7064/7064441m.jpg
    1939
  • /foto/452/452146m.jpg
    1940
  • /foto/354/354178m.jpg
    1941
  • /foto/6489/6489041m.jpg
    1943
  • /foto/14/14069m.jpg
    1944
  • /foto/4603/4603037m.jpg
    1945
  • /foto/320/320543m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/320/320544m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/6657/6657892m.jpg
    1955 - 1959
  • /foto/5141/5141755m.jpg
    1959
  • /foto/5546/5546984m.jpg
    1959 - 1961
  • /foto/5605/5605629m.jpg
    1960
  • /foto/4517/4517938m.jpg
    1963 - 1965
  • /foto/6011/6011215m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/359/359530m.jpg
    1965 - 1969
  • /foto/3945/3945085m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/438/438713m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/164/164506m.jpg
    1966
  • /foto/188/188278m.jpg
    1969 - 1973
  • /foto/433/433664m.jpg
    1969 - 1973
  • /foto/6487/6487458m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/4887/4887361m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/337/337903m.jpg
    1973
  • /foto/4053/4053053m.jpg
    1974
  • /foto/43/43143m.jpg
    1975
  • /foto/275/275148m.jpg
    1975
  • /foto/5545/5545713m.jpg
    1975
  • /foto/5296/5296943m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/5064/5064581m.jpg
    1987
  • /foto/368/368635m.jpg
    1992
  • /foto/275/275875m.jpg
    1994
  • /foto/21/21936m.jpg
    1996
  • /foto/21/21982m.jpg
    1996
  • /foto/26/26802m.jpg
    1998
  • /foto/369/369955m.jpg
    2000 - 2002
  • /foto/210/210570m.jpg
    2000 - 2007
  • /foto/22/22372m.jpg
    2004
  • /foto/27/27105m.jpg
    2004
  • /foto/27/27106m.jpg
    2004
  • /foto/32/32053m.jpg
    2005
  • /foto/130/130802m.jpg
    2007
  • /foto/7063/7063606m.jpg
    2007
  • /foto/180/180282m.jpg
    2007
  • /foto/5006/5006463m.jpg
    2008
  • /foto/5032/5032166m.jpg
    2008
  • /foto/5045/5045168m.jpg
    2008
  • /foto/261/261386m.jpg
    2008
  • /foto/272/272453m.jpg
    2009
  • /foto/324/324692m.jpg
    2009
  • /foto/289/289537m.jpg
    2009
  • /foto/3852/3852967m.jpg
    2010
  • /foto/3852/3852993m.jpg
    2010
  • /foto/3853/3853001m.jpg
    2010
  • /foto/3853/3853010m.jpg
    2010
  • /foto/5699/5699558m.jpg
    2010
  • /foto/387/387199m.jpg
    2011
  • /foto/8034/8034977m.jpg
    2011
  • /foto/5298/5298424m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323503m.jpg
    2013
  • /foto/4445/4445223m.jpg
    2013
  • /foto/4415/4415952m.jpg
    2013
  • /foto/4418/4418555m.jpg
    2013
  • /foto/5298/5298442m.jpg
    2013
  • /foto/4702/4702524m.jpg
    2014
  • /foto/5070/5070167m.jpg
    2014
  • /foto/5070/5070200m.jpg
    2014
  • /foto/5165/5165079m.jpg
    2014
  • /foto/5183/5183124m.jpg
    2015
  • /foto/5183/5183126m.jpg
    2015
  • /foto/5429/5429347m.jpg
    2015
  • /foto/5816/5816848m.jpg
    2015
  • /foto/6846/6846525m.jpg
    2017
  • /foto/6942/6942138m.jpg
    2017
  • /foto/6942/6942139m.jpg
    2017
  • /foto/6942/6942140m.jpg
    2017
  • /foto/6690/6690204m.jpg
    2017
  • /foto/6690/6690210m.jpg
    2017
  • /foto/6715/6715808m.jpg
    2017
  • /foto/6792/6792694m.jpg
    2017
  • /foto/6792/6792775m.jpg
    2017
  • /foto/6814/6814113m.jpg
    2017
  • /foto/7134/7134732m.jpg
    2018

Zbiory przyjaciół

Poprzednie: Etablissement Polke (dawna) Strona Główna Następne: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy


Filosss | 2017-07-14 07:46:46
Bardzo interesujące ujęcie, bo NMP w 90% przypadków jakoś zawsze (kiedyś i dziś) fotografowane jest w kierunku kościoła NMP, a tu perełka bo doskonale widoczne kamienice jakie stały w miejscu dzisiejszego skweru. Sam skwer przyjemny dla oka, ale w mojej ocenie zbędny jeżeli chodzi o urbanistyczny kontekst i charakter staromiejskiej Legnicy.
Kosa25 | 2017-07-16 17:46:03
To prawda- kadr ten nie jest popularnym ujęciem, stanowi całkiem niezłe uzupełnienie dla stanu z ok. 1899 r. . Los zabudowy widocznej po lewej stronie zdjęcia jest bardzo ciekawy- z tego co wiem są to jedne z pierwszych (jeśli nie pierwsze) rozbiórki w Legnicy po wojnie. Cały ten ciąg zabudowy gdzie obecnie znajduje się plac Powstańców Wielkopolskich ( niegdyś budynki nr 1-8 ) spalili czerwonoarmiści w 1945 roku. Ruiny kamienic rozebrano najprawdopodobniej jeszcze pod koniec lat czterdziestych, gdyż stanowiły one zagrożenie dla pieszych. Mniej więcej w tym samym momencie przystąpiono zapewne do odbudowy obecnej Savii ( najnowsza wersja przewodnika po Legnicy podaje, że budynek został odbudowany w 1950 roku). Prywatnie zdecydowanie wolę pusty plac i wyeksponowanie bryły katedry z tej strony niż gdyby stała tam zabudowa typu . Swoją drogą nawet ciekawe- jakieś osiem, dziewięć lat po wykonaniu tego zdjęcia kamienice widoczne po lewej stronie już nie istniały. Oglądając te wszystkie pierwsze polskie filmy o Legnicy rzuca się w oczy, że unikano kadrów pokazujących zniszczoną zabudowę miasta (z wyjątek budynków które uznano za piastowskie dziedzictwo-Zamek Piastowski, Brama Głogowska itp.) Chyba miejsca te nie pasowały zbytnio do oficjalnej narracji. Tym bardziej dziwi fakt, że chyba żaden polski naukowiec po 1989 r. nie podjął próby zbadania tego tematu i dziś ustalanie dat zniknięcia poszczególnych budynków z centrum miasta przypomina nieco wróżenie z fusów.
Filosss | 2017-07-27 13:05:09
Nie zgodzę się z kolegą względem opinii dot. zabudowy przedmiotowego kwartału... Owszem Katedra swą wielkością imponuje, ale... O wiele większą wartość ma jednak chyba wyeksponowanie frontu katedry, co jak wiemy nie ma miejsca (w przeciwieństwie do Św. Jana i NMP...). Ale spójrzmy na otoczenie ww. legnickich kościołów - katedra miała "za plecami" spójną wartościową zabudowę - czego nie do końca można powiedzieć o NMP i Św. Janie... Staromiejskiej Legnicy brakuje gęstości. Zbyt wiele łąk, pól, skwerów w miejscach gdzie powinna istnieć zabudowa. I mi osobiście trudno jest się pogodzić z zaistniałą sytuacją...