MENU
ZNACZNIKI
Zdjęcie lotnicze spalonego podczas wojny Zamku Piastowskiego oraz historycznej Starówki.Datowałbym fotografię na około 1960.Ponieważ nie jest mi znana żadna praca historyczna na ten temat pozwolę wysnuć własną refleksję.W latach sześćdziesiątych XX wieku dostrzegam dwa potężne i zupełnie sobie przeciwstawne procesy w mieście.Z jednej strony władze komunistyczne odbudowują Zamek Piastowski będący kompletną ruiną.Odtworzenie spalonych dachów,stropów oraz stolarki wymagało zapewne olbrzymich nakładów finansowych w latach 1962-1969 .Z drugiej strony w tym samym okresie następuje gigantyczna rozbiórka legnickiej Starówki,w wyniku której kilkaset obiektów znika z powierzchni ziemi.W miejsce zabytkowych kamienic powstają ,,nowoczesne'' bloki.Z widocznych na zdjęciu kamienic naliczyłem dwadzieścia zachowanych do dnia dzisiejszego.Warto zestawić z

Dodał: Kosa25° - Data: 2014-07-15 10:18:40 - Odsłon: 8254
Rok 1960

  • /foto/7308/7308582m.jpg
    1913 - 1918
  • /foto/298/298994m.jpg
    1913 - 1920
  • /foto/5826/5826181m.jpg
    1914
  • /foto/5826/5826211m.jpg
    1914
  • /foto/315/315304m.jpg
    1915
  • /foto/213/213681m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/4989/4989574m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5566/5566919m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5566/5566924m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5647/5647545m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/6972/6972534m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/14/14118m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/361/361597m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/7910/7910973m.jpg
    1925
  • /foto/27/27121m.jpg
    1927
  • /foto/405/405320m.jpg
    1927
  • /foto/4774/4774459m.jpg
    1927
  • /foto/27/27124m.jpg
    1928
  • /foto/4778/4778833m.jpg
    1928
  • /foto/4969/4969732m.jpg
    1928
  • /foto/60/60418m.jpg
    1929
  • /foto/27/27159m.jpg
    1930
  • /foto/4779/4779910m.jpg
    1930
  • /foto/21/21843m.jpg
    1930
  • /foto/161/161362m.jpg
    1930
  • /foto/272/272154m.jpg
    1930
  • /foto/7977/7977917m.jpg
    1930
  • /foto/5556/5556593m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/3589/3589711m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/4238/4238180m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/4741/4741256m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/27/27113m.jpg
    1931
  • /foto/5235/5235414m.jpg
    1931 - 1935
  • /foto/28/28738m.jpg
    1931 - 1938
  • /foto/6064/6064383m.jpg
    1932
  • /foto/271/271759m.jpg
    1932 - 1933
  • /foto/6827/6827336m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/4571/4571578m.jpg
    1933
  • /foto/5227/5227042m.jpg
    1935
  • /foto/5235/5235439m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5550/5550665m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/445/445892m.jpg
    1936
  • /foto/5564/5564297m.jpg
    1937 - 1941
  • /foto/3905/3905606m.jpg
    1938
  • /foto/5377/5377503m.jpg
    1938
  • /foto/143/143530m.jpg
    1942
  • /foto/4529/4529809m.jpg
    1942
  • /foto/36/36037m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/354/354733m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3566/3566456m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3566/3566486m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3566/3566534m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3566/3566745m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3567/3567027m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/3567/3567037m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/4588/4588933m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/4588/4588951m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/4709/4709246m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/4767/4767222m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/5057/5057147m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/4713/4713648m.jpg
    1945 - 1949
  • /foto/4767/4767901m.jpg
    1960
  • /foto/4916/4916272m.jpg
    1961
  • /foto/5036/5036292m.jpg
    1974 - 1977
  • /foto/19/19717m.jpg
    1996
  • /foto/19/19719m.jpg
    1996
  • /foto/21/21736m.jpg
    1996
  • /foto/21/21738m.jpg
    1996
  • /foto/21/21838m.jpg
    1996
  • /foto/21/21839m.jpg
    1996
  • /foto/21/21840m.jpg
    1996
  • /foto/21/21841m.jpg
    1996
  • /foto/21/21846m.jpg
    1996
  • /foto/21/21847m.jpg
    1996
  • /foto/21/21849m.jpg
    1996
  • /foto/21/21851m.jpg
    1996
  • /foto/21/21852m.jpg
    1996
  • /foto/21/21864m.jpg
    1996
  • /foto/21/21868m.jpg
    1996
  • /foto/21/21872m.jpg
    1996
  • /foto/21/21916m.jpg
    1996
  • /foto/21/21917m.jpg
    1996
  • /foto/21/21918m.jpg
    1996
  • /foto/21/21919m.jpg
    1996
  • /foto/21/21920m.jpg
    1996
  • /foto/21/21921m.jpg
    1996
  • /foto/21/21922m.jpg
    1996
  • /foto/21/21935m.jpg
    1996
  • /foto/21/21936m.jpg
    1996
  • /foto/21/21937m.jpg
    1996
  • /foto/21/21940m.jpg
    1996
  • /foto/21/21982m.jpg
    1996
  • /foto/22/22020m.jpg
    1996
  • /foto/22/22023m.jpg
    1996
  • /foto/22/22029m.jpg
    1996
  • /foto/22/22124m.jpg
    1996
  • /foto/22/22128m.jpg
    1996
  • /foto/22/22131m.jpg
    1996
  • /foto/22/22133m.jpg
    1996
  • /foto/34/34940m.jpg
    2000 - 2002
  • /foto/34/34941m.jpg
    2000 - 2002
  • /foto/34/34942m.jpg
    2000 - 2002
  • /foto/34/34943m.jpg
    2000 - 2002
  • /foto/43/43211m.jpg
    2005
  • /foto/43/43635m.jpg
    2005
  • /foto/43/43797m.jpg
    2005
  • /foto/3395/3395843m.jpg
    2008
  • /foto/3395/3395882m.jpg
    2008
  • /foto/3477/3477364m.jpg
    2008
  • /foto/3477/3477366m.jpg
    2008
  • /foto/3477/3477369m.jpg
    2008
  • /foto/3477/3477373m.jpg
    2008
  • /foto/3477/3477486m.jpg
    2010
  • /foto/3480/3480223m.jpg
    2010
  • /foto/3482/3482048m.jpg
    2010
  • /foto/3482/3482405m.jpg
    2010
  • /foto/3348/3348764m.jpg
    2010
  • /foto/3348/3348818m.jpg
    2010
  • /foto/3348/3348836m.jpg
    2010
  • /foto/3477/3477353m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477407m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477409m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477410m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477411m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477412m.jpg
    2012
  • /foto/3482/3482489m.jpg
    2012
  • /foto/3482/3482509m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477356m.jpg
    2012
  • /foto/3477/3477357m.jpg
    2012
  • /foto/4074/4074163m.jpg
    2013
  • /foto/5952/5952098m.jpg
    2015
  • /foto/5952/5952099m.jpg
    2015
  • /foto/5952/5952100m.jpg
    2015
  • /foto/5952/5952105m.jpg
    2015
  • /foto/5952/5952292m.jpg
    2015
  • /foto/5952/5952301m.jpg
    2015
  • /foto/5953/5953250m.jpg
    2015
  • /foto/5953/5953545m.jpg
    2015
  • /foto/5953/5953549m.jpg
    2015
  • /foto/5953/5953600m.jpg
    2015
  • /foto/5953/5953605m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286770m.jpg
    2016
  • /foto/6286/6286772m.jpg
    2016
  • /foto/6287/6287775m.jpg
    2016
  • /foto/6288/6288542m.jpg
    2016
  • /foto/6288/6288592m.jpg
    2016
  • /foto/6288/6288875m.jpg
    2016
  • /foto/6289/6289674m.jpg
    2016
  • /foto/6289/6289682m.jpg
    2016
  • /foto/6289/6289893m.jpg
    2016
  • /foto/6291/6291449m.jpg
    2016
  • /foto/6291/6291450m.jpg
    2016
  • /foto/6291/6291549m.jpg
    2016
  • /foto/6291/6291737m.jpg
    2016
  • /foto/6291/6291750m.jpg
    2016
  • /foto/6293/6293220m.jpg
    2016
  • /foto/6293/6293231m.jpg
    2016
  • /foto/6293/6293668m.jpg
    2016
  • /foto/6293/6293700m.jpg
    2016
  • /foto/6293/6293937m.jpg
    2016
  • /foto/6295/6295110m.jpg
    2016
  • /foto/6295/6295145m.jpg
    2016
  • /foto/6295/6295165m.jpg
    2016
  • /foto/6295/6295172m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297113m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297134m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297373m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297645m.jpg
    2016
  • /foto/6298/6298206m.jpg
    2016
  • /foto/6298/6298207m.jpg
    2016
  • /foto/7010/7010350m.jpg
    2017
  • /foto/7010/7010351m.jpg
    2017
  • /foto/7011/7011315m.jpg
    2017
  • /foto/7011/7011323m.jpg
    2017
  • /foto/7021/7021564m.jpg
    2017
  • /foto/7022/7022975m.jpg
    2017
  • /foto/7023/7023008m.jpg
    2017
  • /foto/7023/7023644m.jpg
    2017
  • /foto/7025/7025714m.jpg
    2017
  • /foto/7027/7027427m.jpg
    2017
  • /foto/7029/7029072m.jpg
    2017
  • /foto/7030/7030190m.jpg
    2017
  • /foto/7034/7034211m.jpg
    2017
  • /foto/7034/7034216m.jpg
    2017
  • /foto/7035/7035798m.jpg
    2017
  • /foto/7035/7035805m.jpg
    2017
  • /foto/7038/7038036m.jpg
    2017
  • /foto/7041/7041480m.jpg
    2017
  • /foto/7047/7047101m.jpg
    2017
  • /foto/7048/7048158m.jpg
    2017
  • /foto/7048/7048768m.jpg
    2017
  • /foto/7049/7049677m.jpg
    2017
  • /foto/7050/7050149m.jpg
    2017
  • /foto/7052/7052050m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053162m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053824m.jpg
    2017
  • /foto/7055/7055524m.jpg
    2017
  • /foto/7058/7058525m.jpg
    2017
  • /foto/7058/7058773m.jpg
    2017
  • /foto/7060/7060270m.jpg
    2017
  • /foto/7061/7061531m.jpg
    2017
  • /foto/7062/7062223m.jpg
    2017
  • /foto/7063/7063195m.jpg
    2017
  • /foto/7063/7063613m.jpg
    2017
  • /foto/7064/7064316m.jpg
    2017
  • /foto/7065/7065381m.jpg
    2017
  • /foto/7067/7067007m.jpg
    2017
  • /foto/7078/7078294m.jpg
    2017
  • /foto/7079/7079895m.jpg
    2017
  • /foto/7079/7079899m.jpg
    2017
  • /foto/7082/7082289m.jpg
    2017
  • /foto/7085/7085093m.jpg
    2017
  • /foto/7087/7087044m.jpg
    2017
  • /foto/7088/7088382m.jpg
    2017
  • /foto/7089/7089457m.jpg
    2017
  • /foto/7091/7091197m.jpg
    2017
  • /foto/7092/7092280m.jpg
    2017
  • /foto/7101/7101110m.jpg
    2017
  • /foto/7102/7102615m.jpg
    2017
  • /foto/7103/7103198m.jpg
    2017
  • /foto/7104/7104628m.jpg
    2017
  • /foto/7107/7107086m.jpg
    2017
  • /foto/7108/7108756m.jpg
    2017
  • /foto/7110/7110290m.jpg
    2017
  • /foto/7112/7112349m.jpg
    2017
  • /foto/7114/7114649m.jpg
    2017
  • /foto/7117/7117716m.jpg
    2017
  • /foto/7121/7121074m.jpg
    2017
  • /foto/7124/7124547m.jpg
    2017
  • /foto/7126/7126641m.jpg
    2017
  • /foto/7130/7130026m.jpg
    2017
  • /foto/7135/7135216m.jpg
    2017
  • /foto/7137/7137656m.jpg
    2017
  • /foto/7140/7140433m.jpg
    2017
  • /foto/7142/7142335m.jpg
    2017
  • /foto/7142/7142342m.jpg
    2017
  • /foto/7144/7144540m.jpg
    2017
  • /foto/7145/7145892m.jpg
    2017
  • /foto/7145/7145905m.jpg
    2017
  • /foto/7145/7145950m.jpg
    2017
  • /foto/7147/7147068m.jpg
    2017
  • /foto/7148/7148086m.jpg
    2017
  • /foto/7149/7149473m.jpg
    2017
  • /foto/7149/7149474m.jpg
    2017
  • /foto/7150/7150647m.jpg
    2017
  • /foto/7150/7150648m.jpg
    2017
  • /foto/7152/7152534m.jpg
    2017
  • /foto/7152/7152539m.jpg
    2017
  • /foto/7155/7155843m.jpg
    2017
  • /foto/7155/7155847m.jpg
    2017

Aukcje internetowe

Poprzednie: Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego Strona Główna Następne: Budynek nr 150 (d. nr 160)


rajaser | 2014-07-15 10:48:05
Warto przypisać do Zamku Piastowskiego.
Kosa25 | 2014-07-15 10:51:21
Naturalnie,zapomniałem o tym .Dziękuję.
Filosss | 2014-07-16 09:21:09
Dwa przeciwstawne procesy w mieście - zgoda, ale o całkowicie innym podłożu. Bądź co bądź Zamek Piastowski po 1945 r. to jedno ze spoiw łączących polskość Legnicy - tą sprzed kilku wieków i obecną. Natomiast kamienice były tylko i wyłącznie symbolem burżuazji i mieszczaństwa i to co gorsze niemieckiego mieszczaństwa. Myślę, że spalenie Zamku przez Rosjan było swoistym strzałem w kolano, bądź co bądź był to ymbol dawnej polskości tych ziem. Ale z drugiej strony... Spalenie zamku podpięto pod działania wojenne, a dzielne ręce polskich robotników skutecznie spowrotem wzniosły te mury, ku świadectwu, że polskość Legnicy ma głębokie korzenie....
Kosa25 | 2014-07-16 11:16:03
Rozmawiałem kiedyś z dyrektorem Muzeum Miedzi i co do zamku pewności nie ma-czy spłonął w wyniku działań wojennych czy sowieckiego barbarzyństwa.Natomiast przytoczę fragment ze Szkiców legnickich XXXXIII-materiał autorstwa Macieja Juniszewskiego: ,,Summa summarum,cegła z dobrej legnickiej Starówki szła na odbudowę zlikwidowanej przez wojnę Starówki warszawskiej.Czyli burzyliśmy to ,co istniało w Legnicy,by budować to,czego już nie było w Warszawie.Taka była polityka ówczesnych władz i architekta Legnicy.Niemniej jednak lata 60 XX wieku to zabudowa Rynku i częściowo ul.Najświętszej Marii Panny.'' Znam i szanuję Pana Juniszewskiego.Ale z tym co napisał nie zgadzam się.Powiedzcie mi jako warszawiak-jest jakaś możliwość tej legnickiej cegły? Ja w to raczej nie wierzę.To się po prostu nie zgrywa czasowo.No chyba ,że cegłę wywożono w latach 1948-1950 ale dla mnie to zupełny nonsens. Chciałbym kiedyś ten głupi mit obalić. Z całym szacunkiem dla Pana Juniszewskiego-to zdanie o Warszawie to bramka samobójcza.Co o tym sądzicie?
Filosss | 2014-09-08 10:19:20
Odpowiadam nieco po czasie czując się wywołany do tablicy. Temat cegły rozbiórkowej na "odbudowę Warszawy" to temat równie mglisty i niedopowiedziany, co wyburzenie legnickiego Starego Miasta, czy zrównanie z ziemią legnickiego niemieckiego cmentarza. Abstrahując od tego, że w morzu warszawskich ruin cegły było "w bród" (tej historycznej gotyckiej również) to Polska Ludowa w pierwszych powojennych latach/dekadach cały obszar ziem odzyskanych traktowała jako "kopalnię cegły". Niemal każde miasto czy miasteczko, które padło ofiarą powojennych rozbiórek ma swoja legendę, że akurat ich cegła poszła na odbudowę Warszawy. Biorąc pod uwagę skalę i ilość owej rozbiórkowej cegły z tych miast w Warszawie możnaby odbudować zapewne kilka jeśli nie kilkanaście warszawskich starówek. Moim zdaniem "cegła na odbudowę Warszawy" to było sprytne hasło - klucz, które miało zamknąć usta wszystkim przeciwnikom powszechnej na ziemiach wyzyskanych rozbiórki zdrowych kamienic. Prawdziwe miejsce przeznaczenia owej rozbiórkowej cegły nie jest znane - choć trzeba wziąć pod uwagę, że po wojnie budowało, a raczej odbudowywało się dużo - pod potrzeby prywatne i publiczne. Tyle w zarysie ogólnym. W szczegółach - odnosząc się do legnickiej cegły - to jest to moim zdaniem typowa próba usprawiedliwienia niezrozumiałej decyzji jaką było wyburzenie legnickiego Starego Miasta. Biorąc chociażby pod uwagę daty obu procesów - na co zwrócił uwagę Kosa. Początki rozbiórki legnickiego SM to rok. ok. 1960 - ze wskazaniem na zintensyfikowanie działań w latach następnych. Natomiast odbudowa warszawskiego Starego Miasta to proces o wiele wcześniejszy bo już w 1953 r. oddano do użytku I Etap i ta data funkcjonuje jako data odbudowy warszawskiej Starówki. Do kiedy owa odbudowa trwała? Trudno powiedzieć bez zagłębienia się w specjalistyczną literaturę. Ostatnim dużym zrekonstruowanym gmachem w ramach odbudowy był Teatr Wielki, który oddano do użytku w 1965 r. Do tego czasu całe warszawskie Stare i Nowe Miasto zapewne już "stało". Czy legnicka cegła mogła być używana do budowy w Warszawie gomułkowskich bloków? Trudno powiedzieć - bloki budowało się już wówczas w całej Polsce (w Legnicy również) - dlaczego zatem legnicka cegła miałaby trafić do Warszawy, skoro po drodze budujących się miast było kilka/dziesiąt... Było tak jak pisze ref humbold - bez pewności co do polskości tych ziem były one traktowane jako tereny maksymalnego wyzysku. Inne realia - dziś płaczemy za utraconymi pięknymi kamienicami - wówczas były to tylko budynki należące i wybudowane przez złych Niemców i wszystko co złe niemieckie należało zastąpić tym co dobre - polskie. A że wyszło jak wyszło - i Legnica z polskich rąk od 1945 r. nie otrzymała nic dobrego i żaden z powstałych po 1945 r. budynków nie zasługuje na większą uwagę - to inna sprawa. Podsumowując - można dyskutować nt. przeznaczenia cegieł z rozbiórek trwających w latach 40 tych i pierwszej połowie lat 50 tych (czyli za tow. Bieruta) - czy aby faktycznie warszawskie kamienice nie zostały z nich wzniesione, ale przypisywanie rozbiórce legnickiego SM miana "pod potrzeby odbudowy Warszawy" jest moim zdaniem bardzo dużą nadinterpretacją, mocno krzywdzącą dla Warszawy, bo w powszechnej opinii "Warszawa powinna oddać cegłę z jakiej została odbudowana"... Ale to już jest problem braku identyfikacji polskiego społeczeństwa ze swoją stolicą, który występuje również w wielu innych krajach. Tyle z mojej strony.
ref-humbold | 2014-07-18 19:24:02 | edytowany: 2017-12-20 01:09:29
Należy pamiętać też, że przez wiele lat po wojnie całe Ziemie Zachodnie były traktowane jako tereny tymczasowe. Zapisy z Poczdamu mówiły, że te tereny będą "pod polską administracją do czasu następnej konferencji pokojowej" (która oczywiście nigdy się nie odbyła). Wobec tego starano się zabrać ile się da, dopóki Polska administrowała te obszary. Warszawę odbudowywała nie tylko cegła wrocławska, ale też szczecińska. Bano się, że na Ziemie Zachodnie niedługo wrócą Niemcy, a Polacy będą zmuszeni się wyprowadzić. Stąd też taka polityka rabunkowa na tych terenach.
Kosa25 | 2014-09-08 12:40:06
Bardzo ciekawy wywód.Przekleństwem jest to ,że tym tematem nie zajął się żaden historyk.I to najlepiej porządny-wtedy nie mielibyśmy wątpliwości co do przebiegu rozbiórki,decydentów, okolicznościach i firmach wykonujących to zlecenie. A co do cegły-robiłem ostatnio zdjęcia tarninowa i słyszałem jak jeden staruszek mówi do drugiego; ,,Ja sam cegłę z Legnicy na Warszawę ładowałem.'' Pogadałem chwilę z człowiekiem ale jego relacja historyczna nie była warta funta kłaków.Pytam go czy wojnie było dużo spalonych budynków przez Sowietów.On odpowiada,że Rosjanie nic nie spalili. Pytam w takim takim razie kto palił.On mówi Niemcy.Miałem kiedyś nadzieję,że wiekowi ludzie będą cennych źródłem.Ja do tej pory wysłuchałem jedynie masę głupot rodem z poprzedniego sytemu.Inna sprawa-przy tak wielkiej rozbiórce ciekawe kto ponosił koszty prac?
Filosss | 2014-09-08 22:54:17
Kto ponosił koszty? W powojennej Warszawie, w której również w imię socrealistycznej doktryny rozbierano kamienice ocalałe z pożogi wojennej, rozbiórek dokonywały firmy prywatne, które w rozliczeniu za wykonane prace rozbiórkowe otrzymywały cegłę z tejże rozbiórki - paradox nieprawdaż... Jak było w Legnicy epoki Gomułki? Wątpię, aby kiedykolwiek jakieś badania tej kwestii zostały przeprowadzone. To bardzo niewygodny temat, a "przypadkiem" może zostać obalony mit cegły na odbudowę Warszawy... Po co - przecież w opinii społecznej lepiej jest "wierzyć", że to Warszawa temu winna, a nie "widzi mi się" tych czy innych dygnitarzy, którzy wówczas od ponad 15 lat rządzili polską Legnicą.
Iras (Legzol) | 2017-12-18 16:39:02
To, że cegła rozbiórkowa z legnickiej starówki została wywieziona do Warszawy jest zwykłą bzdurą. Starówka legnicka była burzona metodą na "spychacz" (jeżeli się mylę niech ktoś rzuci we mnie cegłą), a zatem efektem rozbiórki był zwykły gruz, który został użyty do budowy legnickiego stadionu.
Filosss | 2017-12-27 07:41:50
Hasło "cegła na odbudowę Warszawy" nie jest bezimienne - łatwo wskazać przyczynę i "odległego" winnego. Akcja na spychacz jest bezimienna, a zatem bezsensowna w odbiorze społecznym rodząc jednocześnie o wiele więcej pytań, na które ówczesna czy obecna władza niekoniecznie chciałaby odpowiadać...
Kosa25 | 2017-12-27 12:14:44
Hmmm. Z racji tego, iż niejako czuję się odpowiedzialny za wywołanie niniejszej dyskusji pozwolę sobie zabrać głos. 1) Na wszystko to co napisałem mniej więcej do 2016 roku patrzę naprawdę z ogromnym dystansem. Z perspektywy czasu widzę to zupełnie inaczej, jakaś połowa moich ,,błyskotliwych’’ przemyśleń nadaje się na przemiał. Natomiast opis powyższego zdjęcia nie jest zły- byłbym w stanie spokojnie go obronić przed jakąś komisją historyczną. Zresztą skoro nie ma żadnej (!) naukowej pracy na ten temat błędy są nieuniknione. Co do cegły na Warszawą, koniecznie przeczytać należy (nie wiem czy link się wyświetli) więc przetoczę interesujący fragment: ,,Z wyliczeniem takich strat byłby zresztą problem. Prof. Jakub Tyszkiewicz, historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego: - Legnica, tak jak inne dolnośląskie miasta, była w latach 1949-1955 objęta akcją tzw. odzysku cegły i jej wywózki. Z dostępnych źródeł wiemy, że rozebrano w tym celu 50 kamienic. Trudno natomiast ze stuprocentową pewnością stwierdzić, że te materiały trafiły rzeczywiście do Warszawy. Panuje takie przekonanie, bo tak głosiła propaganda komunistyczna w tamtym czasie. Rzecz wymagałby jednak gruntownego zbadania, bo cegły z Dolnego Śląska były wywożone także np. na budowę Nowej Huty’’. Proszę zwrócić uwagę na dwa kluczowe słowa - gruntownego zbadania. Profesor Tyszkiewicz jest niewątpliwie ekspertem jeśli chodzi o te kwestie. Tak więc jeśli chodzi o ten temat sugerowałbym poczekać, aż kiedyś ktoś kompetentny pokusi się o jego zbadanie. Z drugiej strony jednak na logikę już teraz można powiedzieć, że mamy do czynienia z silną mitologizacją procesu. Jak słusznie zauważył kolega Iras metody prac rozbiórkowych legnickiej starówki w latach sześćdziesiątych nie mogły być nastawione na odzysk cegły. Patrząc na zdjęcia z tego okresu które ukazują piętrzące się sterty gruzów jest oczywiste, że z odbudową Warszawy nie mogło mieć to nic wspólnego, zresztą nie zgadza się to czasowo- a od tego właściwie powinno się rozpocząć te rozważania. Do tematu postaram się wrócić wieczorem, jest jeszcze jedna relacja którą warto przytoczyć.